annehlie

Alla inlägg under mars 2013

Av Annehlie Eriksson - 8 mars 2013 21:48

    

Japp som jag berättat tidigare så har jag varit förkyld genom snart en vecka av fitnessfighten. Det har inte hindrat mig. Jag har gett mig den på att jag ska göra allt enligt konstens alla regler vilket inkluderar inga halstabletter och ingen hostmedicin. Men jag kan meddela att vatten också funkar bra!!  Än så länge har det gått bra. Men nu är förkylningen värre kan jag meddela. Igår började jag känna mig torr i halsen och idag har rethostan kommit som ett brev på posten. Jag kör ändå. Jag tänker att om jag får feber, ja då får jag väl helt enkelt bli tvungen att pausa i programmet. Men än så länge kör vi på. Jag hoppas det vänder i helgen nu för jag har ju faktiskt varit förkyld i en hel vecka nu : (


Dagens nya övning idag var axelpress med hantlar

 

Den byttes ut mot tidigare lateral raise

 


Programmet känns forrtfarande kul och inspirerande.


Nu känns det iallafall himla skönt att det är helg. Ingen klocka som ringer sex på morgonen och schemat blir lite mindre hektiskt också och man hinner ju till och med att slappa lite i soffan framför tv:n. I morgon om solen skiner tänker jag ta en skön promenad så man får lite D vitamin också. Jag står i valet och kvalet hur jag ska göra med träningen. Om jag ska ta den direkt i morgon bitti eller lite senare på dagen. Det lutar åt direkt i morgon bitti. Men då får det bli ett mellanmål som första mål och sen träning en timme senare och sen frukost efter det. Vi får väl se hur jag mår i morgon. Jag kanske behöver ett par timmar på mig att hosta upp mig först. Ha ha.


Nej nu ska jag gå ut en sväng på fb och se vad alla mina vänner sysslar med : )


Ha det så gott allihop


kram Vickan

ANNONS
Av Annehlie Eriksson - 7 mars 2013 21:01

    

Fasiken vad pigg och glad och nöjd och motiverad jag känner mig. Dag 5 idag och jag hade nog förväntat mig innan jag började programmet att jag den här dagen skulle känna mig trött och matt och lite sliten och lite omotiverad. Jag visste att jag ändå skulle köra järnet men mer på vilja än att jag skulle tycka det var kul. Men så blev det inte. Träningsvärken som jag hade de första dagarna är nu borttränad, trött och matt är då det minsta jag känner mig. Jag är tvärtom pigg som en lärka från det jag stiger upp på morgonen till jag går och lägger mig. Det är så skönt!!! Jag LÄNGTAR fortfarande efter träningen och ser varje dag med nyfikenhet och förtjusning fram emot den nya övningen för dagen som fitnessfigheten lagt in i träningsprogrammet. Jag känner redan hur stark jag blivit i lårmusklerna efter bara de här få dagarna och benböjen är inga problem.

Jag har aldrig tränat så här intensivt nån gång tidigare men heller aldrig känt mig så stark och pigg nån gång som nu, och då är jag ändå lite förkyld (snuvig och lite hostig) sen flera dagar tillbaka.


Det är inga problem att få i sig maten om dagarna heller och jag har fått en helt annan förståelse för det här med kosten. Nu förstår jag varför man ska äta en hel del mat när man tränar hårt. Förut när jag styrketränat så har jag inte alls haft den energi som jag har idag och nu förstår jag plötsligt varför jag tyckt att styrketräning varit tråkigt. Nu är ju styrketräningen för första gången kul! Jag mår som en prinsessa helt enkelt.


En liten resumé av mitt liv just nu. Hur har dagen annars sett ut. Ja jobb hela dagen som avslutades med ett hembesök och sen direkt hem för ett sista mellanmål och sen träning en timme senare och såklart avslutades dagen med en gourmémiddag ; )

Dagens nya övning var höftlyft med ett ben.

 

Shit vad det kändes kan jag säga men inget är omöjligt. Dessutom skulle det göras 15 ggr per ben x2.

Min man kom ut från duschen och stog gapande och stirrde på mig och så sa han "vad duktig du är Annelie". Han sa det med beundran i rösten och då kände jag mig faktiskt riktigt stolt över mig själv. Ja minsann, fan vad duktig jag känner mig faktiskt! Fast han är också duktig. Han har varit på gymet lika många dagar som jag varit på gymet här hemma nu : )

Nu har han börjat räkna kalorier också så det verkar som att jag smittat av mig. Ha ha. Då känns det extra skönt att bara luta sig tillbaka och koppla av för det där med kalorier har ju nån annan redan räknat ut åt mig, nämligen coachen på fitnessfighten.

Känner mig lite som tjuren ferdinand


Låt han hålla på, att få till rätt träning, rätt antal kalorier, rätt mat. Jag följer mitt schema, litar på de som räknat ut mina kalorier och sen stannar jag här....och luktar på mina framgångar. ; )


I morgon är det sista arbetsdagen den här veckan. Jag har snart klarat en hel arbetsvecka och nu kan ni lita på att jag ser fram emot att det ska bli helg. Då ska jag naturligtvis träna men jag ska ckså ta en härlig promenad och få lite sol i ansiktet tänkte jag och sen ska det bli ljuvligt skönt att få slänga sig i soffan, se lite tv och umgås med kärleken. Jag säger ju varje dag till mina föräldrar på BVC att det är så viktigt att vårda kärleken och inte försumma varandra så nu tänkte jag pyssla om mitt eget kärleksliv lite i helgen också.


 

Ha det gott allihopa!

Vi ses i morgon igen.

kram Vickan


ANNONS
Av Annehlie Eriksson - 6 mars 2013 20:52

 

Hej hopp!

Här kör vi på och det går dessutom riktigt bra. Maten flyter på nu och det känns som att jag fått kläm på det här med kalorierna nu.

Träningen känns än så länge som att den går som en dans så det känns också bra.

Idag hade instruktörerna på world of shape lagt till en övning. Den här.

 

Statisk crunch. Så här ska man sitta i minst 45 sekunder. Ja men precis! Jag vet vad ni tänker nu, som att inte magen redan fått vad den tål redan. Jo du det kändes kan jag säga. Dessutom ska man ju göra övningen två gånger!!! Tur att den avslutar träningspasset iallafall så nu har man plötsligt en plankan övning i början av passet och en i slutet. Jag satsade på en minut men det gick bara inte. Efter 45 sek var jag helt slut.


Sen blev det stretching.

 

Det råder ju olika meningar om huruvida man ska stretcha musklerna efteråt eller ej. Hur gör ni? Min man stretchar aldrig efter ett träningspass. Själv skulle jag inte komma upp ur sängen dagen efter om jag inte stretchade efter styrketräningspasset.


Idag gjorde jag förresten en modifiering gällande kosten också. Jag flyttade knäckebrödsmackan på lunchen till  sista mellanmålet innan träningen istället. Det gäller ju att få till det här med mellanmålen så att det passar in i vardagen också. Man kan ju liksom inte pausa mitt i besöken på BVC och säga till föräldrarna att "sorry nu måste ni vänta för jag måste äta" ha ha. Så därför blev min dag att se ut såhär:


- Frukost kl. 06.45

-Mellanmål 1 (kesella med frukt) kl. 09.45

-Lunch kl 12.30 (- knäckebrödsmacka)

-Mellanmål 2 (kesella med bär) kl. 14.30

-Mellanmål 3 (knäckebrödsmacka +9 skinkskivor) kl. 18.00


   TRÄNING


- Middag kl. 20.15


Det borde funka. Det är ju samma kalorier bara lite omflyttade. Det funkar bra för mig i allafall men för säkerhets skull så skickade jag iväg ett mail med frågan till coachen få se vad han säger om det. Han kanske dissar det helt. Vem vet.


Nej nu är klockan mycket och jag har inte ens hunnit upp i duschen än.


Vi ses i morgon.

 


Kram Vickan



Av Annehlie Eriksson - 5 mars 2013 19:43

 

Hej allesammans. Ja då var man inne på dag 3 då. Trodde aldrig att jag skulle säga det men jag tror banne mig att träningsvärken börjat att ge sig nu och medicinen var tydligen MER TRÄNING!!!  Ha ha. Jag som trodde att jag skulle få dras med träningsvärk i en hel månad nu men nu finns iallafall en liten strimma hopp om att den ska gå över till slut.


Satt ikväll och räknade lite på kalorierna jag får i mig och upptäckte att jag bara får i mig 1400 kalorier/dygn villet är 100 kalorier för lite så från och med i morgon får jag lägga på den där knäckemackan med skinkbiten till lunchen med. Har endast ätit mackan till middagen hitills och det står att man ska äta minst 1500 kalorier/dag (nyttiga och bra kalorier såklart) annars kan kroppen lagra fett istället så det får det bli ändring på från och med i morgon. Puh det är en hel vetenskap det här med kosten.

En sak är iallafall säker och det är att jag fått ett nytt favoritmellis

 

Trodde aldrig att jag skulle säga det men naturell lätt kesella med jordgubbar...MUMS! Har en del andra bär på lager också som jag tänker prova så småningom.

Det är också gräsligt gott att blanda i lite salt och peppar i kesellan och vips så har man en pepparcreme som är supergod till ex. fläskfilén som jag åt till middag i dag.


Dagen har gått bra att kombinera alla målen med. Det blev lite tätt mellan frukost och mellanmål 1 men den gick i fast det bara blev två timmar mellan målen men proppmätt blev jag. Ha ha. Tänkte att nu kommer jag aldrig att få i mig lunchen sen men det gick utmärkt. Då var jag hungrig igen : ) Jag har upptäckt att när man tränar så här intensivt så kräver verkligen kroppen mer mat så maten är inga problem att få i sig. Det enda som kan vara lite kämpigt är att få i sig all frukost. Både yougurt, musli och äggvitor.


Allting hade ju varit så enkelt om man inte hade jobbat 100 %. Nu får man planera allt minutiöst känns det som. Det går men det kräver strikt planering och kämparglöd. Dötid finns inte på kartan kan jag säga. Det är väl när man sover då.

I dag hade jag faktiskt lite sovmorgon, det har jag en gång i veckan då jag är på vår familjecentral och jobbar en förmiddag i veckan och det var idag det. Fullt ös var det där och sen bar det iväg med mina kära kollegor för då skulle vi hålla föreläsning för somaliska föräldrar om barn och egenvård i två timmar. Det gick jättebra och efter det passade jag på att flexa hem lite tidigare idag. Handlat lite mer som fattades och sen tränat och ätit middag. Nu softas det i soffan vilket inte hör till vanligheterna men gud så skönt det är. Jag ska njuta...njuta. För i morgon kör aktivitetesprogrammet igång igen. Ja herregud, blir man inte smal och smärt av det här programmet så ger jag banne mig upp sen!! Nej nu ska banne mig mage och kärlekshandtagen bort en gång för alla och låren och rumpan ska få sin beskärda del också.


 

Ha det gott allesammans och hoppas att jag inspirerar er lite till att nytta till er lite ; ) Iallafall så har jag nu lyckats med att få upp min kära man ur soffan och ner på gymet igen.


Kram Vickan



Av Annehlie Eriksson - 4 mars 2013 21:20

 


Och det är exakt vad jag håller på med just nu. Jag ska banne mig ro den här utmaningen i land med bravur. Åh så taggad jag är. Fast jag är bara på dag 2 än så det är ju 29 dagar kvar att kämpa. Och kämpa får man göra minsann. Aj aj aj vilken träningsvärk jag hade idag och inte blev den bättre efter dagens pass. Men skam den som ger sig.


Väckarklockan ringde 06-10 i morse. upp och hoppa och fixa frukost.

- 2 äggvitor (usch det är det enda jag får tvinga i mig. Mosa in i munnen och sen mycket vatten på det så man kan börja njuta av frukosten)

- lättyoughurt och musli

- några körsbärstomater

-En kopp the med en msk mjölk i.


Fit for fight för 10,5 timmars arbetsdag. Idag hade vi återträff på vår ICDP grupp så därför blev det en extra lång arbetsdag idag.


Frukosten på jobbet bestod av en god frukt bara (hade glömt kesellan till frukten hemma så en frukt fick duga bra)och så kaffe förstås då.

 

Sen var det bara att jobba på några timmar igen och när det var lunchdax så var jag riktigt hungrig. Chilikyckling med hemgjord pestocreme a la world of shape och bulgurpytt fick det bli. Och så lite sallad till det.

 

Mellis nr 2 fick bli 8 skivor skinka som jag åt i farten medan jag klädde om då jag skulle iväg på ett möte nere på vår familjecentral. Mmm gott med skinka.


Efter mötet hade vi som sagt var ICDP uppföljning med ett gäng föräldrar och då fick det bli en kopp kaffe och Kesella med jordgubbar i.

 

Mums vad gott det var. Det får bli min favorit. Mycket godare än med hallon i som jag provade igår.


Kom hem strax innan sju och hoppade direkt i träningskläderna och körde ett träningspass. Samma som igår (se gårdagens blogginlägg om ni missade träningsprogrammet). 1 timmes kondition+ styrketräning. Jag kan säga att inte ens zumban var skitlätt idag med den här träningsvärken och benen ska vi inte prata om. Knäböj och breda knäböj med träningsvärk är ingen hit precis. Men ingen idé att gnälla. Det här är ju bara början och träningsvärken lär ju knappast vara bättre i morgon. Magen känns som en ångvält kommit och kört över den. Ha ha men jag kämpade väl med plankan övningarna och vägrade stå under minuten.


Så den här middagen var jag väl värd sen kändes det som.

 

Pasta penne med fläskfilé, vitlöksfrästa championer och paprika samt pepparcreme gjord på kesella förstås. Lite sallad till och en knäckebrödsmacka med två skinkskivor på.

Det var så gott!!!!!


Det bästa nu är att jag har ett mellanmål kvar att äta och det får nog bli en repris på eftermiddagens mellis

 

Borde kanske gå och lägga mig nu men tänkte kika på top models som jag spelat in. Har ju lite sovmorgon i morgon faktiskt och sen tänkte jag flexa hem ett par timmar tidigare i morgon så i morgon blir det kort dag som kompensation för idag.


Ha det gott allihopa!


Kram Vickan.

Av Annehlie Eriksson - 3 mars 2013 17:42

 

Då var dagens träningspass gjort. Jag gillar ju att ha strikta ramar att gå efter så det här med att ha ett färdigt program där man helt enkelt gör som de säger, det passar mig som handen i handsken och ja, jag tror faktiskt att den här månaden till och med kan få mig att gilla styrketräning och det är ju egentkigen det som är ett utav mina stora mål med den här fighten, okey...på samma plats som att bli "fit" då, ha ha. (Helst vill man ju vinna första pris också ; ) Men för det krävs det nog en fortsättning på den här månaden också skulle jag tro.


Hur som helst. Tränngspasset kändes riktigt roligt och jag kan meddela att jag redan har träningsvärk så i morgon är med all säkerhet passet mindre roligt att genomlida. Ha ha.

Så här såg det ut iallafall mitt 60 min pass idag.


Jag startade med 13 min kondition och då körde jag en av mina nyaste zumba skivor där pulsen verkligen är hög när man kör så den kände jag verkligen kunde kompensera springbandet på gymet.

Därefter kom serie A med tre olika styrkeövningar. Varje övning görs 15 ggrx2.

- Pull over (övning för armarna med en hantel)


  

- Knäböj (jag är inte alls grön när det gäller knäböj men jag känner att jag kommer att ha en jädra träningsvärk i benen i morgon)

 


-Statisk planka (Där känner jag att jag ligger en bit på väg redan. Minst 45 sek ska man ligga planka. Jag bestämde mig för att nu de första dagarna stanna på 1 minut men framförallt första gången så kände jag att jag lätt hade kunnat stå 1 1/2 minut iallafall.) Tränar rygg och mage.

 


Sen blev det 10 min zumba igen. Härligt med variation!!!! : )

 


Därefter kom serie B med samma mönster som serie A.


-Höftlyft (bra övning för ryggen. Den behöver jag!)

 


- Reversed Crunch  (övning för magen. Magen kan aldrig få för mycket träning

 


- Lateral Raise  (övning för axlarna med hantlar)

 


Därefter direkt på serie C


-Triceps press (tränar utsidan av armarna perfekt med hjälp av hantlar)

 


- Bred knäböj (benen brett isär och fötterna ska peka utåt och sen ner och sitt på låtsasstolen. Oj vad det kändes när man redan gjort vanliga knäböj innan 30 st.

 


- Crunch (såklart man avslutar med magen. Gamla vanliga hederliga situps med andra ord.

 


Jag är skitnöjd med dagens träningspass. Nu är jag på gång : )


Resten av dagen har jag lagat matlådor så nu har jag lunch och middag fixat och färdigt för fyra dagar framåt. Känns helt underbart. När man jobbar 100 % och ibland lite mer än så, så får man se till att planera väl om man ska lyckas. Med planering kommer man långt.

Nu ska jag fortsätta i matlagandet för vi lär ju ha nånting till middag i kväll att äta också.


Ha det gott allihopa!!!


Vickan




  


Av Annehlie Eriksson - 3 mars 2013 11:01

 

Jaha då var man igång då ÄNTLIGEN! Som jag har sett fram emot den här starten med skräckblandad förtjusning. Har precis ätit min första world of shape frukost och just nu håller jag på att förbereda lunchen som ska intas efter träningspasset som blir om ca en timme. Jag har lite problem med att få in bilder från min mobil så tyvärr kan jag inte lägga upp nån bild än på frukosten men ska försöka att ordna det under dagen. Annars får min kära man rycka in och fixa in bilderna från sin mobil : )

Hur som helst. Frukosten bestod av:

- 3dl lättyoughurt

-50 g paulins musli

-två äggvitor

-50 g blandad sallad på körsbärstomater, gurka och paprika.

-kaffe med 1msk mjölk


Jag brukar alltid sockra min youghurt lite alternativt ha i lite bär men det gick ju bra ändå upptäckte jag. Man får liksom vänja sig att vara utan det söta helt enkelt.

Äggvitorna var värre. De tvingade jag i mig och suktade efter äggulorna som snällt låg kvar i kastrullen. Muttrade väl några gånger under frukosten om vilket slöseri det var att slänga gulorna. Men nu är det så. Som sagt var, ska jag köra så ska jag köra 100 % och inget annat.


Nu ligger jag ju två dagar efter alla andra också så jag måste ligga i som sjutton nu för att komma i kapp men jag tog vikt och midjemått i morse och det hade tack och lov gått åt rätt håll trots avsteg i helgen då vi var på Magnus Uggla på hamburgerbörs i stockholm. Nu är det bara att köra så det ryker. Allt är förberett minituöst och det känns som att jag har rätt bra koll på det här nu. Nu tänker jag stoppa undan måttband och våg. Jag tänker köra en check vid halvtid men den kommer jag inte att avslöja för er som läser min blogg förrän fighten är över.


Nej nu måste jag fortsätta här hemma. Jag har viktiga saker att pyssla med : ).

Vi ses i kväll igen.

 


Vickan

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ annehlie med Blogkeen
Följ annehlie med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se