annehlie

Direktlänk till inlägg 26 mars 2013

Dag 24 av 30 med world of shape!

Av Annehlie Eriksson - 26 mars 2013 21:28

 

Om exakt två veckor så står jag på springbandet igen, på väg mot nya mål : ) Då har jag ett nytt projekt på gång efter fitnesfighten men först blir det "aktiv vila" i en vecka. Då ska jag bara koppla av och låta kroppen återhämta sig med långa sköna promenader istället. Det är det som kallas för aktiv vila. Kosten ska skötas 100 % strikt i veckorna ALLTID men på lördagen ska jag iallafall unna mig ett glas vin för att fira hur duktig jag varit den här perioden. Åh man blir ju skitpetig nu alltså med vad man äter och dricker efteråt. Man vill ju defenetivt inte förstöra det man nu byggt upp. Man vill bara bygga vidare känns det som.


Jag har bestämt mig för att sätta upp vissa regler för hur mycket och när jag får "synda".  Men med riktigt strikta vardagar gällande kosten så bör det gå att synda rejält nån enstaka lördagkväll också, iallafall om man bara är ute efter att behålla vikt och mått. Vi får väl se hur det blir men jag har många ideér i mitt huvud just nu.


Men idag är det dag 24 av 30. Det känns ju skitkonstigt! Det kommer att kännas sjukt märkligt när första dagen kommer och jag inte ska träna efter jobbet!!

Men knäna ropar efter vila nu känner jag och idag fick jag återigen gå tillbaka till lägre vikt under knäböjen.


Ny övning idag var triceps push up:

   

Den var så sjukt jobbig alltså!!! Första övningen som jag bangade på. Första vändan orkade jag 15 st men det var med nöd och näppe kan jag säga men andra vändan orkade jag bara 13. Hu då vilken armdödare!!!! Ser inte fram emot den i morgon igen. Ha ha.


Idag skriver coachen och berättar lite om vad som händer i kroppen när man kör sån här diet och drar ner på kolhydraterna. Och vad är det som händer om man skulle synda med socker, extra mat eller alkohol tex.


Vad är det vi vill? Jo vi vill bränna fett men behålla musklerna.

Vi äter mindre kolhydrater men det är viktigt med en viss mängt kolhydrater, annars orkar vi inte träna.


Vi vill ju att kroppen ska ta energi från fettet och därför laddar vi inte muskler och lever full av kolhydrater.

Coachen skriver att muskler och levern kan lagra 350 g/1400 kcal kolhydrater.

När det inte finns så mycket längre att ta av de lagrade kolhydraterna så använder kroppen effektivt nästa energikälla som är fettet.


Om du äter socker så lagras det in i muskler och lever först. Om du ger kroppen socker varje dag så blir det automatiskt ett överskott och muskler och lever klarar inte av att ta emot den energimängden och börjar då istället att lagra det i fett och fett vill vi INTE ha.


Alkohol är en annan energi (1cl=7kcal). När man dricker alkohol måste kroppen först ta hand om den och all annan verksamheten i kroppen stannar.

Något att tänka på. Nej alkohol varje helg blir det verkligen inte härdanefter. Varför sitta och softa på en massa skräp en hemmakväll när man lika gärna kan dricka vatten.

Men en sak är då säker. Är det fest så är det fest och då får väl kroppen ta hand om alkoholen i första hand då. Man måste ju faktiskt leva också! Men chips skålen den står jag gärna över. Ha ha.


Dagens fråga.

Har du någon förebild/mentor?

Inte någon direkt. Jag har nog varit min egen mentor och kört mina egna race. Men innan jag gick in i fitnesfighten så var min svärdotter Vanessa absolut min stora sporre för hon hade själv kört fitnesfighten och jag såg ju vilka otroliga resultat hon gjorde. Så där föddes lusten att testa kan jag väl säga.

Då jag började söka olika bloggar om fitnesfighten så hittade jag Alice Augustas blogg och hennes tips och dagbok under fitnesfighten hjälpte mig att hitta lösningar på hur jag skulle lyckas med projektet att jobba 100 % och träna 100 % och inte slarva en tum med kostupplägget. Så Alice Augusta är defenetivt min stora mentor fortfarande.

Min son tränar styrketräning och har ständigt nya projekt på gång hur han ska bygga muskler så han är väldigt duktig på kost och styrketräning. Där kan jag många gånger söka stöd och hjälp i om jag tänker rätt.

Min dotter är konditionstokig och jag tror att vi är en bra sporre för varandra. Det blir ofta att vi hamnar i att diskutera kost och träning i slutänden.

Min man tränar också styrketräning och vi är också bra sporrar för varandra.

Den här perioden har också fitnesfighten varit en otroligt bra mentor och det är också en av anledningarna att jag bestämt mig för att hoppa på 6 månaders programmet efter sommaren när tjejmilen är gjord och förhoppningsvis på 50 minuter ; )

Nej nu ska jag fixa mellis till i morgon och sen blir det natti natt. Kroppen kräver skönhets sömn nu känner jag.

 

Sov gott! Vi ses i morgon igen : )

Vickan




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annehlie Eriksson - 19 april 2013 20:49

  Hej! Det var några dagar sen jag skrev i bloggen nu men dagarna är milt sagt fullspäckade av arbete och så träning såklart då så jag har faktiskt inte hunnit med att skriva nåt i bloggen på några dagar. Så ska försöka sammanfatta dagarna som gåt...

Av Annehlie Eriksson - 16 april 2013 20:15

  Idag ringde klockan 05.10. Klockan 05.20 klev jag upp ur sängen. Time to run!!! Jag älskar verkligen morgonträningen mest av alla träningspass. Dels känns det skönt att starta morgonen med att vara sund, dels blir man pigg av träning och klara...

Av Annehlie Eriksson - 15 april 2013 19:33

  Styrketäning eller   Löpning. Ja det vete tusan vad jag tycker är roligast nu alltså. Jag som verkligen avskytt styrketräning tidigare. Nu älskar jag att pressa kroppen till det yttersta och köra så musklerna är alldeles möra efteråt. Vad ...

Av Annehlie Eriksson - 11 april 2013 20:45

  Ville bara slänga ut den här bilden som jag stal från fitnesfightens sida ifall det är nån som undrar vad jag håller på med. Det är precis det här jag håller på med, att skafa mig en livsstil som kan vara för alltid.   Ibland blir jag bara ...

Av Annehlie Eriksson - 9 april 2013 22:09


  Studsade nästan upp ur sängen i morse när klockan ringde redan tjugo över fem. Idag var det ÄNTLIGEN dax att inta nya träningsdojjorna och dra ner till gymet och löpa på löpbandet. Jag vet att det är många som inte gillar att springa på löpband,...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards