annehlie

Alla inlägg den 8 januari 2011

Av Annehlie Eriksson - 8 januari 2011 15:06


Hej Allihop!

 

Jag vet att jag varit ganska frånvarande på bloggen nu ett tag men jag har inte riktigt haft någon inspiration att blogga. Har väl inte mått så där riktigt bra heller. Först var jag ju sjuk över jul men det dilemmat har jag nog återhämtat mig ifrån nu men jag har helt enkelt svårt att komma igång med något vettigt känns det som.

 

Jag har upptäckt en del grejer med mig själv. Dels att jag just kring den här tiden verkar hamna i någon slags depressions tid. Andra har vår och höst depressioner men det har jag aldrig drabbats av.

 

På våren lever jag upp. Fåglarna sjunger, en massa fina vårläten kommer ute i naturen. Det börjar bli varmt och skönt och sommaren är på väg.

 

Sommar och sol med semester. Det är grejer det! och hösten med allt höstmys som kommer. Tända ljus och bänka sig i soffan med älsklingen framför alla bra program på tv:n som börjar då.

 

December! Tiden före jul med allt adventsmys. Ja alla dessa tider har någon slags njutning i mitt psyke. Men sen kommer den långa långa vintern på väg mot vår. Januari-April. Mörker, mörker och åter mörker.  Då blir jag deppig har jag märkt och det är helt enkelt skitjobbigt.

Jag har förstått att det är vid såna här tillfällen som många andra tar till depressions mediciner men det vill inte jag. Jag är uppvuxen att klara av saker på egen hand  och det har jag gjort hittills så då ska jag banne mig göra det nu också. Jag har en fin och trygg familj tack och lov och det är väl förmodligen det som gör att jag kan klara av det på egen hand.

 

Jag har lärt mig en hel del om mig själv genom åren och det första det är att när de här tillfällena kommer så måste jag skapa mig rutiner, rutiner som gör att jag måste följa de till varje odds.  Det brukar oftast vara kost och träning som sakta men säkert gör att jag börjar må bättre. Jag brukar vara snabb med att komma in i kost och träningsrutinerna eftersom jag vet att den här depp perioden infinner sig just vid den här tidpunkten men i år har det varit trögt att komma igång. I morgon ska jag dock sätta i gång med mitt första zumba pass har jag bestämt. Sen ska jag till affären idag och köpa rosenrot tabletter som hjälper till att få en pigg och allert. Kanske ska följa mammas råd och köpa någon multivitamin tablett på en gång.

Tre gånger i veckan ska jag nu träna är det tänkt varav en gång i veckan på gymet. Min man har redan kommit igång vilket också gör saken lättare för mig att inte vela längre. Torsdagar blir ett sånt här pass.

  

Det blir bara ett sånt pass i veckan men då ska jag både köra crosstraining (som uppvärmning), styrkepass, springband och sen simning som avslutning istället för stretch.

  

zumban vet ni ju redan att jag älskar men anledningen till att jag slutade med det var ju min fraktur i foten (som jag inte ens visste om att det var en fraktur). Nu ska jag dock ta upp detta intresse igen men denna gång 2 ggr i veckan istället för fem och dessutom ska skor användas!! Tur att man bor i hus för det kommer nog att dunka rejält i golvet misstänker jag : ). I samband med detta träningspass ska jag köra ett youga pass som avslutning.

Det blir alltså färre pass men längre pass. Vi får se hur det blir men jag ska i allafall testa.

 

  

Kosten ska jag ta tag i igen också. Jag mår så mycket bättre när jag kör en balanserad kost och det jag körde nu senast, en liten mixad GI variant fungerade skitbra för mig så det blir nog något åt det hållet även om jag nog rivstartar med en strikt GI vecka som vanligt. Måste införskaffa mig en mixer också kom jag på nu så man själv kan göra goda bärdrinkar i samband med träning.

 

 

Jobbet. Jag är en trogen arbetare. Jag älskar mitt jobb mer än någonting annat, ja inte mer än min familj givetvis, men på andra plats kommer nog mitt jobb. Vad gjorde jag utan mitt jobb. I de här depp tiderna är mitt jobb A och O för där försvinner deppet och jag är 100 % fokuserad på det jag gör. Men jag har otroligt svårt att lämna ett fyllt skrivbord med jobb och åka hem vilket är ett stort dilemma för mig. Ofta sitter jag kvar på jobbet till sju på kvällarna och när jag kommer hem vid åtta så liknar nog den här bilden mig ganska precis.

Jag ska börja ta hand om mig själv mer igen och prioritera min träning och mitt välmående framför skrivbordet på jobbet. Det är mitt nyårslöfte. Skrivbordet får vänta. Någonstans måste det ju få synas att vi är underbemannade.

 

En till sak som jag upptäckt med mig själv är att när vi åker på vintersemester så blir den här depp perioden kortare och lindrigare vilket kanske inte är så konstigt i och för sig eftersom det troligen är den mörka årstiden som gör mig deppig. Det vill säga att man får brist på solljus. De vintrarna vi åkte till Thailand mådde jag hur bra som helst och när jag kom hem så kändes det som att det snart ändå var vår. Nu har vi inte varit till Thailand på två vintrar och det känns. Det här får bli sista vintern utan solresa.

 

  

Jag saknar verkligen Thailand och nästa vinter är det dock redan planerat en resa dit med våra vänner Pon och Veijo som för övrigt kommer hem därifrån med flyg idag efter tre veckors semester i Thailand.

GRATTIS! Får man väl säga till er bägge två då Pon blev farmor till en underbar liten tjej bara några dagar innan hon anlände till Thailand och under tiden de var där så blev Veijo farfar här hemma i Sverige för bara några veckor sen.

Jag har saknat min vän otroligt mycket och nästa vecka ska jag åka hem till henne få se om jag kan få lite ljuvlig massage : ) och sen måste jag naturligtvis få se lite söta bilder på lilla nykomlingen där borta i Thailand.

 

Hur som helst, solresor är otroligt viktigt för mig så det kommer jag fortsätta att prioritera två gånger om året om ekonomin tillåter. Det blir även en sommar resa (förlänger sommaren med en september resa) och som jag sagt tidigare så blir det nog Cypern i år igen eftersom vi älskade det stället vi kom till förra året. Men det blir nog bara en vecka då vi måste spara pengar till Thailandsresan nästa vinter.

Min son Robin och hans flickvän Vanessa reser troligen dit i Maj låter det som. Ni kommer inte att ångra er. Risken är nog snarare att ni åker dit igen, igen och igen.

 

  

Pyssla om sin kropp är otroligt viktigt för mig för att må bra. Nu har ju jag en sån otrolig tur som har min thailändska väninna som bjuder på otroligt sköna spa stunder men jag har ju även min present med min dotter kvar (floatingen+ massage) som ju blev inställd här efter jul då jag låg sjuk. Och sen har jag presentkort på taktilmassage som jag också tänkte boka in. Kanske nästa fredag då jag är ledig om det finns tider då. Då skulle jag kunna kombinera gym och massage : )

 

Oj det blev en hel historia det här. Nu ska jag messa min dotter och höra när hon behagar komma hem. Hon åkte till Örebro för flera dagar sen men hamnade i Avesta och där är hon kvar än. Kommer hon hem idag måntro??? Jag får höra efter. På måndag börjar hon skolan så då är det iallafall slut på att kuska runt. Skönt när vardagen infinner sig igen.

Sen ska jag iväg och shoppa matvaror och rosenrot.

 

Kram på er allihop.

Hoppas ni alla mår bra trots mörkret och all snö.

 

Kram Vickan.

  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards