annehlie

Alla inlägg den 7 januari 2012

Av Annehlie Eriksson - 7 januari 2012 17:41

Hej allesammans. Dax för ett blogginlägg.

Nu undrar ni förstås varför jag satt in den här bilden som startbild på blogginlägget. Nej det är inte jag på bilden och det är heller inget mål jag försöker att nå , att nå fjälltoppen. Jag har hoppat bungyjump en gång. Det räcker för mig. Ha ha.

Nej men däremot så symboliserar den här bilden något helt annat för mig. Att nå mitt mål. Det är mitt mål och nu vet jag med säkerhet att jag kommer att stå där en dag. Jag känner det i hela kroppen. Jag är på väg nu.

Jag har ju egentligen alltid vetat det att det som gäller för att nå ett mål, vad det än månne vara är, att att  beskriva sitt mål i små delmål och klart bestämma sig för vad det slutgiltiga målet är men först gäller det att satsa på delmålen för att nå det stora målet.

På vägen dit är det viktigt att lägga upp strikta regler och bestämmelser för hur man ska nå dit men det gäller också att inte vara för sträng mot sig själv. Jag tror att jag har hittat min metod nu och jag mår verkligen skitbra nu : ))


 

Det är så klart träningen och kosten jag pratar om. Herregud så många gånger jag kämpat med detta. Jo jag har haft mål de andra gångerna också men de har inte alls varit så tydliga som nu och inte vägen dit heller. Jag har aldrig varit överviktig men när jag träffade min drömman för 12 år sen så började verkligen de där myskilona att smyga på sig. Jag var faktiskt till och med lite underviktig när jag träffade min man och kunde dessutom stoppa i mig precis vad som helst utan att gå upp ett gram så i början när jag gick upp några kilon så blev jag bara glad. Men det var värre att få stopp på eländet sen. Som mest var skillnaden 15 kg på 12 år. Då var jag ca 11 kg från min idelavikt.

Allas idelavikter är ju olika och det beror också på hur lång man är, jag är inte så lång, och det beror på hur mycket muskler man har. Man får inte glömma att muskler väger mer än fett. Mitt mål nu är 52 kg men eftersom jag också tränar en del styrketräning så kan det hända att jag känner mig nöjd redan vid 54 kg. Vi får se. Jag har varit nere i 54 kg år 2006 när jag gifte mig och då hade jag ett mål som drev mig till max kan jag säga och jag tror också att det var därför jag lyckades med bravur då. Tyvärr raserade jag det direkt efter bröllopet.


 

Tro mig jag har testat hur många dieter som helst. Levt på frukt och nutrilett, soppdieter, GI, egna dieter. Jag har då rasat i kilon men har inte orkat träna och har bara blivit frustrerad över att orken trytit på gymet. Blev nästan depremerad av de där dieterna. Nej, det var inget för mig iallafall. Dessutom blev jag helt paj i magen av de.

När jag började äta igen så kunde jag inte stoppa i mig en macka ens en gång utan att kroppen reagerade med att ta av fettdepåerna den sparat för "bättre tider" och svisch sa det så hade jag gått upp ett par kilon igen.

Det enda som fungerade skapligt bra var GI men matlagningen tog sån tid tyckte jag och avancerade saker skulle handlas i affären. Sockerberoendet försvann visserligen över en natt men nej det var inget som jag kunde tänka mig att leva strikt efter iallafall.


Den här gången bestämde jag mig för att lyckas med kostvanor som jag kan tänka mig att leva efter och motionsvanor som känns rimliga för mig.


Nr 1. Mitt mål: Mitt mål är att nå 52 kilo (det skulle betyda 8,5 kilo). Målet ska vara nådd om 4 månader så absolut senast den 30 Maj.

Mina delmål är 0,5 kilo i veckan.

Då jag av erfarenhet vet att det finns platåer då kroppen vilar från viktnedgång så är det ok att stå still en vecka men inte mer. Om samma vikt infinner sig efter två veckor är det dax att modifiera om i kosten eller bland de små belöningar jag har.


Vad är det som gäller nu då. Kostcirkeln är en bra utgångspunkt tycker jag så jag äter

FRUKOST

Varierar mig mellan fiberhavregrynsgröt och lättfil och musli till vardags. En hård smörgås med ost och skinka på. Ett glas vatten tillsammans med mina vitaminer rosenrot och Gerimax. Dessa små piller ger mig energi hela dagen sen.

Samt en kopp the.

På helgen äter jag två ägg, en hård macka, vatten och vitaminerna och så kaffe.


MELLIS FM

Kaffe och en frukt. Just nu är jag helt galen i apelsiner!


LUNCH

Hitills har jag kört Linas matkasse som middag och tagit med mig av dagens maträtt till jobbet nästa dag men från och med nästa vecka kommer jag att köra den här till lunch

 

Diet shakes är en nyutvecklad måltidsersättning som sätter en ny standard för kosttillskott för viktkontroll.

Den gör inte bara att du går ner i vikt genom att begränsa ditt kaloriintag och optimera din fettförbränning. Det sägs att produkten smakar alldeles fantastiskt bra  och innehåller naturliga antioxidanter med olika små fruktbitar i.

Har som sagt var inte smakat de än men recensionerna från så många som provat de gjorde att jag inte kunde låta bli att beställa hem ett par provförpackningar trots att jag egentligen är emot den här sortens diet.

Men som sagt var. Det är ju bara ett mål jag erätter med de här.


MELLIS EM

Kaffe och en frukt, om jag inte ska till gymet för då får det bli en proteindrink istället för frukten och mitt nya lilla fettförbränningspiller

 

Dyrt som helvete men shit vad det fungerar bra på mig iallafall. Det påminner om Burn men med mycket bättre effekt. Hitills har jag bara vågat mig på 1 tablett men det står att man kan ta två. Ska testa nån gång men då springer man väl till Nora och tillbaka igen. Ha ha. Det jag har märkt är att jag får sjukt bra kondition och energi av det här lilla pillret och jag springer på ett bättre sätt eftersom jag inte blir trött i benen på samma sätt som tidigare vilket gör att mina ben och fötter fungerar utmärkt efter det här lilla lyftet. Man svettas mer och pulsen blir mer konstant och lite högre. Min brukar ligga på ca 145-150 under hela springpasset.


Efter träningen äter jag alltid en banan eller en

 

Gainomax strawberry. En riktig kalori och proteinbomb men det är precis vad kroppen behöver efter ett tufft träningspass. Det känns så skönt att få dricka någonting så gott efter passet och veta att man gör rätt och att det i det läget faktiskt är helt ok.


MIDDAG


Hemma sen blir det dagens riktiga mål mat och då kör jag Linas matkasse och då äter jag allt som hon bjuder på oavsett hur nyttigt eller onyttigt det är. Det mesta är väldigt nyttigt och mycket grönsaker har hon i sin kost. Hon är ju inte dietist för inte. Men det är smör, matlagningsyoghurt, grädde, vetemjöl mm i den kosten. Det enda jag tänker på är att äta endast en portion och att tänka på hur mycket potatis, pasta, ris, bulgur mm som jag tar.


Det är dagens sista mål oavsett hur sugen jag skulle känna mig senare på kvällen.


Förutom det här måltidsschemat så är vissa saker nu bannlysta innan mitt mål är nått som ex allt som klassas som godis (inkl tuggummi), chips, popcorn, drickor (jag dricker naturligtvis vatten till maten också) kakor och bullar, tårtor, glass. Allt sånt går bort nu men det tycker jag inte känns som nån större uppoffring faktiskt med tanke på allt annat gott som jag får äta och som är bra mycket nyttigare.


Lördagen är min "onyttiga dag".

Aha tänker ni nu. Hon har en dag då hon bara vräker i sig en massa onyttigt ; ) Nja riktigt så är det inte. Fortfarande gäller godisförbud och menyn hålls strikt precis som i veckorna men det där lilla extra består av det där sjukt goda

  rödvinet.

Varför pina sig när man inte behöver ; ) Dessutom är det skönt att själv tycka att det är ok att besluta sig för vad av allt det onyttiga jag ska välja som ok. En kväll som denna när vi bara är hemma vid tv soffan så blir det bara ett par glas vin, kanske en drink också. Vi får se.

En annan gång så kanske vi är bortbjudna eller har kompisar på besök och då blir det naturligtvis lite mer fest men fortfarande är det en dag i veckan som gäller, så fredag eller Lördag. My choice ; )


Jag tror att det här konceptet kommer att passa mig som handen i handsken. Iallafall hitills och jag är nu inne på dag 6 (naturligtvis så började jag på en måndag som alla andra ha ha)

Min ingångsvikt var 60.6 kilo och jag har såklart även tagit midjemått, magmått och lårmått för det är ju faktiskt där som medvinden märks mest.

Har inte tagit några "tjuvmått" efter det men däremot så har jag "tjuvvägt" mig och jag kan avslöja att mitt delmål denna vecka är nått flera gånger om : ))


Jag tränar ju också såklart. Ganska mycket...i mina mått räknat.

3 ggr i veckan är minimum men helst ska det ha blivit av 4 ggr i veckan när veckan är slut.


Måndag eller tisdag tränar jag på gymet efter jobbet. Då tränar jag bara kondition. Jag springer 30 min på springbandet i 9,5 km/h men nu sen jag börjde med synerlintabletten så känner jag att jag nog kommer att öka på det passet till 45 min eftersom jag bara kör kondition då. Efteråt kör jag mage 32 kg(idag körde jag 30st).

Funderar på att lägga till 8 längder i bassängen här istället för stretching efteråt. Simning är underbar stretching.


Ett morgonpass i veckan kör jag också. Tisdag eller torsdag beroende på vilken dag jag kan flexa lite på jobbet på morgonen. Då åker jag in till gymet så jag är där halv sju på morgonen och sen kör jag ett styrketräningspass. Jag kör igenom hela kroppen. Det tar ca 45 min. Jag startar alltid upp med 5min på crosstrainern på lätt men snabb nivå bara för att få upp pulsen innan styrketräningspasset.

Jag tycker egentligen att crosstrainern är fruktansvärt tråkig men 5 min kan man väl stå ut med för pulsens skull. Ha ha.

Efter styrkepasset kör jag intervallträning på bandet. Idag blev det 35 min.

Då kör jag 2 min promenad 6,3 km/h. Jogging 2min 9,5 km/h. Springa fort 2 min  10,5 km/h.

När jag sprungit 2 min snabbt så går jag ner till 2 min 9,5 km/h och sen gå igen 6,3 km /h och sen upp igen och så håller jag på så tills passet är slut.

Det är det jobbigaste passet men också det roligaste!

Idag när jag körde det passet så brände jag 427 kalorier bara på bandet och crosstrainern. Vad styrketräningen gav vet jag inte men 45 min borde ha bränt kanske 250 kcal det med om jag skulle gissa för pulsen slog rätt fort redan då.


Mitt tredje pass är mitt zumbapass som jag kör hemma i 80 min.


När vi flyttar till Lindesberg till sommaren förhoppningsvis så kommer jag absolut att lägga in ett gym pass till men så länge så får mitt fjärde pass bli dans eller träning till mitt wii spel som snart kommer att anlända här hemma hos familjen Eriksson. Jag älskar att dansa så det ser jag verkligen fram emot. Och sen satsar jag ju på att slå min svärdotter i dansspelen också förstås ; ) Min bonusdotter kan jag nog se mig i himlen efter att slå men fixar jag det så kan jag lova att hon ska få höra det lääääääänge. Ha ha.


Hur som helst. Det kommer att stå rätt mycket om min träning och kost på min blogg nu framöver. Det är mest för att peppa mig själv och  för att komma vidare till mål denna gång. Jag kommer inte att hitta på en massa lögner för er. Slarvar jag eller misslyckas jag på något sätt så kommer jag att skriva det i min blogg. Det är lite det som driver mig också just att jag vet att andra läser bloggen och nu har jag ju liksom inte bara lovat mig själv att lyckas utan även er har jag ju sagt till nu att jag kommer att lyckas.

Jag vet att jag låter ganska kaxig nu men faktum är att jag VET att jag kommer att lyckas. Jag känner mig själv så pass bra att jag vet när jag har bestämt mig och det här konceptet jag kör nu passar mig som handen i handsken helt enkelt.


Hör ni. Jag har sjukt mycket mer att berätta om som inte har med kost och träning att göra men det får bli i nästa inlägg. Här kommer en liten hint.

 

 

Det är nog ganska stor chans att jag får användning av mina nya solbrillor då som jag köpt på synsam.

     

Jag hade värsta turen. Skulle in där av en helt annan anledning än att köpa brillor och då hade de utförsäljning på märkesglasögon. Köpte två par. Calvin Klein och någon annan märkesdesigner.

De hade kostat nästan 1000 spänn och nu kostade de 99 kr/st. Helt sjukt. Jag tyckte de var skitsnygga. De här var det gult glas i. Perfekta när man är på stranden eller går i solen. De andra ser liknande ut men har inget gult glas. Passar bättre då man kör bil. Jag var skitnöjd när jag gick därifrån : )


Nej nu ska jag fortsätta att smutta på mitt rödvin och snart kommer väl gubben ner från duschen. Han har också varit och tränat. Sen ska vi kolla på gladiatorena som vi har spelat in.


Kram på er allihop så länge!


Vickan

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards