annehlie

Alla inlägg den 25 april 2011

Av Annehlie Eriksson - 25 april 2011 20:49

  

Ja ingen i detta avlånga land kan väl ha undgått att den här klara och fina solen har skinit på himlen som om det var värsta sommardagen. När låg man liksom i bikini ute i solstolen i April månad senast??? Tre timmar tillbringade jag ute i solstolen idag. Ja alltså jag tog någon "hänga tvätt paus" och en liten "smörgåspaus" men på slutet så somnade jag till och med i solstolen. Tror till och med att jag drömde. Ha ha. Det var iallafall fruktansvärt skönt att bara ligga där.

Och tvättkorgarna är helt tomma. Det vet jag inte heller när de var sist. Det fylls ju hela tiden på med ny tvätt innan nästa maskin hinner gå. Men nu är de som sagt var tomma. Yippi!



KOST

 

OCH

 

MOTION


Undrar hur många gånger ni har hört mig säga det här på min blogg. Att nu ska jag ta tag i det här med kost och motion. Sanningen är att det alltid går så himla bra till en början men sen falerar det alltid på något sätt. Endera blir jag sjuk, eller så tar jobbet så mycket tid att jag inte hinner, eller så åker man på semester eller så bla bla bla........

Nej nu får det banne mig vara slut på anledningar att SLUTA TRÄNA OCH ÄTA RÄTT tänkte jag idag. Nu ska jag ta tag i det här på allvar. Jag vill att det ska vara ett långsiktigt mål, inte någon hetsbantning inför bikinisäsongen typ.

Så nu har jag gjort en plan. Återstår att se om planen funkar. Ha ha.


KOST

¤ Jag har tre bra frukostalternativ som jag tänker alternera mellan 6 dagar i veckan. En dag i veckan får jag välja vilken frukost jag vill.


¤ Till vårt jobb kommer bageriet med hembakt bröd varje morgon. Hur lätt är det att motstå det!!! Men nu är det slut med det (ända tills jag nått mitt mål. Jag avslöjar inte mina mål men jag kommer att berätta här på bloggen när mina delmål är uppfyllda). Det blir med andra ord frukt till frukostrasten på jobbet.


¤ Mina kära arbetskamrater kan vara riktigt taskiga ibland (framförallt på sommaren) och ta med sig tårtor,bakelser mm. Detta har jag dock motstått förr så det blir det absolut inget av med heller innan målet är nått. Däremot glass en varm sommardag blir svårt att motstå så glass 2ggr/veckan har jag bedömt som ok.


¤ Vi kör ju Linas matkasse och resten av veckan kombinerar jag med något liknande alternativ så det känns ok. Det man får tänka på är mängden man äter så det inte blir mer än en portion och framför allt minska på potatis, ris och pasta. Jag vill inte ta bort det helt men om det går för sakta mot målet så kanske jag gör det under en period. Vi får se. Men inte till en början i allafall.


¤ Naturligtvis vatten till maten. Glöm läsk och mjölk som måltidsdryck.


¤ Helgerna. Det är de som är värst. Fredag och lördag kvällarna. Då vill man ju gärna ta ett par glas vin till maten eller kanske en god läskande drink ute på altan. Nix. Fredagarna blir banne mig bannlysta från alkohol nu hur trist det än låter. Lördagen däremot har jag lovat mig själv att det ska bli MIN DAG. Då får jag ta den där goda drinken ute på altan eller festa skallen av mig om jag känner för det. Äta gott med gubben min eller....ja kort sagt. Då får jag göra vad jag vill...nästan.

Söndag blir en återställardag. Ha ha.

 

¤ Inget smågodis. Där går smärtgränsen. Inte ens på lördagar.


MOTION


För att kunna unna sig lite måste man motionera så nu finns det inga anledningar längre att inte motionera. Det handlar bara om vad man prioriterar och vad man prioriterar bort.

En sak har jag lärt mig och det är att jag tränar bäst när jag tränar på morgonen så nu under våren så har jag i perioder åkt till gymet och sprungit på bandet i 45 minuter och simmat några längder efter det. Det har blivit lite dåligt med styrketräningen men nu har jag bestämt mig för att köra kondition två dagar i veckan och styrketräningen en dag i veckan. Passen på springbandet går ju dessutom jättebra nu när det är så här fina dagar att byta ut mot motionspåret.

Hur som helt, de tre passen går inte att prioritera bort. Vill jag lägga till ett pass, ok, men prioritera bort. Nix. Kan jag inte en dag så måste det bli av senast nästa dag. Även under semestern tänker jag träna de tre dagarna. Endast den veckan jag åker till Norge och jobbar har jag gett mig själv dispans.


WISH ME GOOD LUCK, BECAUSE I THINK I NEED IT!!!   


Linas matkasse förresten har ni ju också fått höra en del om. Här kommer en bild på vad vi åt idag.

 

Potatis

Grönsaker 


  Lax.


Ingen av mina barn gillar lax så man får passa på när hon är i Avesta och roar sig. Mmm det var iallafall jättegott tyckte jag.

Röran som är till är gjord på gräddfil, dillkvistar och stenbitrom och lite kryddor. Mycket god. Tack för maten Lina : )


Nej nu vankas det en skön dusch efter den här svettiga dagen. Snart dax för bingen. Jag är själv på BVC hela veckan nu då min arbetskamrat har semester så det blir en svettig vecka där också : ) I morgon jobbar jag dock bara på förmiddgen för på eftermiddagen ska jag in till Örebro på länsträff med de andra BVC sköterskorna.


Kram och godnatt allihop.


 

Av Annehlie Eriksson - 25 april 2011 12:29

 

Idag åkte de på. Springskorna. Har visserligen sprungit en del på springbandet på gymet nu under våren men idag blev det premiär i springspåret. Det var helt underbart väder och jag mötte flera stycken i spåret som också var ute och sprang eller gick. Gud vad härligt det kändes.

Jag lyckades reda ut hur dotterns mp3 spelare fungerade och sen var det bara att stoppa lurarna i öronen och springa. 5 km blev det men jag har allt lite kondis kvar att träna upp innan jag orkar springa hela varvet utan att gå emellanåt. Men skam den som ger sig. Nu springer jag och går hela varvet på 40 minuter men mitt mål är att kunna springa hela varvet på 30 minuter. Få se om jag fixar det innan sommarens slut : )


Hemma väntade en iskall proteindrink och ett äpple och nu ska jag bara skifta tvätt i maskinen och sen ta mig en kopp kaffe.

Sen väntar belöningen....


 


Solstolen. Den är redan framtagen och bara väntar på att fru Eriksson ska lägga sig i den och njuta av resten av eftermiddagen.


Hörs senare.


Kram på er!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards