annehlie

Alla inlägg den 18 mars 2011

Av Annehlie Eriksson - 18 mars 2011 12:35

  

Fortfarande sjuk. Suck. Känner mig som den här bruden på bilden just nu. Näsan rinner konstant och hostan är sju gånger värre än vad den var igår. Har hostat så jag har som små sår i halsen. Det gör skitont! Jag hatar förkylningar. På tre månader nu har jag haft två influensor och en magsjukeomgång. Det är ju inte riktigt klokt. Det måtte väl vara stopp på eländet sen iallafall. Funderar på att börja äta någon slags vitamin dagligen sen så jag får lite bättre motståndskraft mot alla bassilusker.

 

På ett sätt kan jag förstå att jag blivit sjuk så mycket nu den senaste tiden för livet har varit riktigt tufft det senaste halvåret och man brukar ju säga att det är då som kroppen blir mindre motståndskraftig. Lagomt när livet har verkat att ordna sig igen så har nästa problem dykt upp. Nu har dock orosmolnen lättat något och jag hoppas på att må bra kurvan börjar peka uppåt nu snart igen.

Det är ju bara så typiskt att man alltid ska falla i koma lagomt när man kommit igång med kost och träning igen men nu har jag bestämt mig för att inte låta det här lilla dilemmat sätta några käppar i hjulet för mig. Kosten fortsätter som vanligt, trots sjukdom, och träningen fick logiskt sett stå över den här veckan men nästa vecka (om jag är frisk såklart) så kör jag på som vanligt igen.

 

 

Vilket  jäkla snöoväder som kom in i natt här!!! Jag blev helt chockad när jag tittade ut i morse. Det har kommit hur mycket snö som helst. Det är helt sjukt ju. Nyss fick man vårkänslor och nu kan man nästan tro att det är julafton vilken dag som helst : (

 

Har märkt att det är många som är nyfikna på Linas matkasse som jag ju som

sagt har börjat med och nu på måndag väntas kasse nr.2 dimpa ner. Igår kom mailet om vad menyn innehåller.

 

   Så här ser menyn ut.

 

A Medel: Fisk i dill- och pepparrotsås med kokt potatis och vänskapssallad
B Medel: Spenat- och ricottacanelloni med två sorters sallader
C Medel: Persiljetoppad nikkalouktasoppa med bröd
D Snabb: Viltskavspasta med skogschampinjon och pepparrot
E Tuff: Doro Wat - etiopisk kycklinggryta med kokt ägg

Maträtterna ser avanverade ut men de är verkligen jättelätta att göra och recepten är så strategiskt skrivna att diskbänken ser mer ren än full ut efteråt.

Nej jag är skitnöjd med det här. Jag har förstått att somliga kör Linas veckomeny rakt av första veckan och sen har matkaos veckan efter. Jag har gjort så att jag på måndagar kör en enkel vanlig rätt ex korv och mos, korv i ugn, pannkaka etc. Sen kör jag Linas recept tisdag, onsdag, Fredag. Torsdag har jag soppdag och på helgen kör vi efter eget huvud.

 

Veckan efter kör vi Linas recept tisdag och onsdag, fredagsmys med tacos, soppdag på torsdag och resten av veckan efter eget huvud. Det funkar bra tycker vi. Många eftersöker Linas kasse varje vecka men jag tycker det är rätt kul att blanda faktiskt.

Hur som helst nu är det mycket roligare att vara kock i köket och dessutom har matkontot minskat har jag märkt då man inte springer och småhandlar om dagarna.

 

För övrigt blir det en lugn och skön hemmakväll i soffan framför

let´s dance. Tacokväll blir det ikväll till dotterns förtret då hon åker hem till sin pojkvän ikväll. De ska upp tidigt i morgon bitti och titta på lägenhet då paret Zetterlind/Larsson ska bli sambos till sommaren. Här hemma blir det förstås förskräckligt tomt och lugnt utan Caroline vilket kan kännas som en blandning mellan skrämmande och skönt. Nu blir det helt plötsligt jag och gubben hemma bara, två personer vid matbordet, bara en i familjen att slåss om tv.n med, helt plötsligt så försvinner mitt ansvar att väcka min dotter på morgonen. Ingen ropar "hej" när man kommer innanför dörren efter en dag på jobbet.

Men det finns många fördelar också med att bli på tu man hand här hemma så man får försöka att fokusera på fördelarna. Det är nu det gäller att ta mer hand om varandra och om sig själv.

Dessutom så har hon lovat att att komma hem ofta och hälsa på  men det sa ju Robin när han flyttade också och hur ofta blir det : (  Fast han är inte så svårflirtad. morsan behöver inte tjata alltför länge innan han och flickvännen stormar in här hemma. Fast de spontana besöken när han ringer och säger att "nu kommer vi hem till helgen morsan". Nej de är det dåligt med men jag tror att det blir mer så med dottern. Hon är mer mammig än sonen. Ha ha

 

Någonting mer som jag har tänkt på mer och mer är att prova anlita städservice varannan vecka. I vår nu så ska jag iallafall anlita

   kixon

till en riktig vårstädning här hemma samt fönsterputsning av alla fönster. Som en riktig rivstart kan man säga. Sen har jag nog tänkt att anita de varannan vecka frå och med i höst. När man jobbar heltid och åker hemifrån typ strax efter sju varje morgon och kommer hem kring sex varje kväll så hinner man aldrig städa ordentligt. Dra av med dammsugaren hinner man ju med men allt det andra. Så varannan fredag när man är ledig så består istället hela den dagen av städning. Det är inte kul!!! jag har tröttnat på det nu så det ska jag unna mig nu när dottern flyttar och då ska jag ge mig själv mer tid och utrymme har jag bestämt. Själviskt? Nej inte alls tycker jag. Varför ska man inte kunna ge presenter till sig själv. jag brukar säga att jag har en man som spelar bort hundratals kronor på trav varje vecka (ibland vinner han ju också såklart). De pengarna lägger jag på hjälp i hushållet istället så jag har tid att lägga tid på sånt som gör att jag mår bra. Tänk att komma hem en fredagkväll och hela huset är städat!!!! Vilken dröm.

 

Nej nu ska jag strax ta mig upp i duschen för tro mig. Det behövs : )

 

kram på er

Vickan

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards